03 februari, 2016

Boedapest #1

Ik ben alweer bijna een week in de hoofdstad van Hongarije. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan mijn kamer, mijn huisje, de enge lift, de vele zwervers en de niet-zo-hartverwarmende-Hongaren. Omdat ik hier 4 maanden ga verblijven om te studeren, leek het mij een tof idee om een blog te beginnen (alweer...). Voor mijn familie, vrienden en collega's: de komende maanden kun je hier lezen en zien wat ik allemaal meemaak. Voor degenen die mij destijds gevolgd hebben op Demi Knight's Life en daardoor hier beland zijn: it's good to be back!


Op deze eerste foto's zien jullie mijn directe leefomgeving: het uitzicht, mijn kamer en... mijn nieuwe gitaar. Mijn eigen gitaartje mocht helaas niet mee dus besloot ik hier een tijdelijke te kopen. Vier maanden zonder liedjes schrijven is natuurlijk een beetje lastig.
Even een kleine terugkoppeling naar afgelopen zaterdag. Om half 9 in de de ochtend kwamen Yvet (studiegenootje) en ik na een helse busrit eindelijk aan in Boedapest. De busreis bestond vooral uit véél te veel stoppen, nachtelijke politiecontroles en random, dronken passagiers die elkaars liefde vonden. Twee stoelen voor ons. Maar goed, we waren er eindelijk. Na wat ronddolen en rondvragen kwam we erachter dat de pinautomaat bij het busstation helemaal niet kapot was, dus pinden we zoveel mogelijk geld (want taxi en huur) en namen we de eerste taxi die we konden vinden naar ons appartementje. Op Jószef Körút werden we eruit gelaten om vervolgens een kwartier buiten te wachten op onze huisbaas, die niet zo punctueel schijnt te zijn. Buiten het feit dat mijn bureaustoel én rolluiken nu al kapot zijn (sowieso niet mijn schuld), is het een chill en vooral ruim appartement. Supermarkten en metrostations zitten op loopafstand en de McDonalds op kruipafstand.
De eerste avond zijn Yvet en ik direct naar Szimpla Kert gegaan. Dit is een zogenaamde 'ruïn bar', oftewel een spontaan ontstane bar in een verlaten pand. Ik ga proberen er wat meer foto's te maken, want het is niet uit te leggen wat voor bijzondere plek dat is. Wat ik in ieder geval kan beamen, is dat het enorm toeristisch is en we er elke avond wel Nederlands horen.
Naast het lokale bier proeven, hebben we vooral aan sightseeing gedaan. Vandaag stond een kortstondig bezoekje aan de universiteit op de kaart en vanavond is het tijd voor ons eerste Erasmus partijtje. Niet voordat we allemaal een middagdutje gedaan hebben natuurlijk. O, vergeet ik bijna te vertellen: inmiddels zijn ook onze twee huisgenoten, Sixtine en Leá uit Brussel gearriveerd. Eén en al gezelligheid en de hele dag die prachtige Franse taal om ons heen. Top top top.
De volgende keer wil ik jullie wat meer gaan vertellen over mijn eerste indrukken van de stad én vooral de mensen, gewoontes etc. Voor nu houd ik het even voor gezien. Time for Netflix!

Joe!

Geen opmerkingen: